Se construiește o nouă autostradă în România! Va avea peste 300 km, 180 de poduri, viaducte și pasaje!
Construcția Autostrăzii A8, supranumită și Autostrada Unirii, a intrat într-o etapă decisivă, odată cu deschiderea șantierelor inclusiv pe cel mai complex și dificil tronson montan din țară. În zona Ditrău–Grințieș, pe lotul 2A, echipele de constructori au început lucrările pregătitoare esențiale pentru viitoarele tuneluri și viaducte ce vor străbate Munții Carpați.
CITEȘTE ȘI: Crește sau nu salariul minim în 2026? Această informație interesează pe toată lumea!
Pe acest lot, cu o lungime de aproape 38 de kilometri, compania românească desemnată a demarat forajele geotehnice, menite să stabilească structura și stabilitatea terenului. Se prelevează probe de sol și rocă pentru a determina caracteristicile geotehnice ce vor sta la baza proiectării fundațiilor și a structurilor de rezistență.
În paralel, arheologii desfășoară lucrări de descărcare arheologică, o etapă obligatorie înaintea începerii construcției propriu-zise, cu scopul de a identifica și conserva eventualele vestigii istorice.
„Este un lot destul de complex – avem 19 tuneluri, 63 de lucrări de artă, iar peste jumătate din lungime este reprezentată de tuneluri și viaducte. Vorbim despre o zonă de munte, cu teren instabil, potențiale alunecări și o compoziție geologică variată. Sunt caracteristici tipice pentru o autostradă de munte”, a declarat Gabriel Budescu, director al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
Tronsonul 2A este considerat „cheia” întregii autostrăzi, întrucât va asigura trecerea peste Carpații Orientali, conectând Transilvania cu Moldova printr-o infrastructură de mare viteză.
Autostrada A8 va avea o lungime totală estimată de 305 kilometri și va fi împărțită în 13 tronsoane distincte, de la Târgu Mureș până la Iași și Ungheni, unde va fi construit și un pod strategic peste Prut.
Proiectul cuprinde peste 180 de poduri, viaducte și pasaje, precum și 38 de tuneluri, ceea ce îl transformă într-unul dintre cele mai ambițioase și tehnic provocatoare proiecte de infrastructură din istoria recentă a României.
În prezent, lucrările efective se desfășoară pe două tronsoane, în timp ce alte secțiuni se află în diverse stadii de proiectare sau achiziție publică.
Potrivit lui Daniel Mătăsaru, vicepreședintele Asociației „Moldova vrea Autostradă”, termenul realist de finalizare rămâne anul 2030, deși acesta este considerat optimist.
„Este bine că s-a început, dar există foarte multe provocări. Avem factori legați de vreme, de relief, dar și dificultăți privind finanțarea. Vorbim de un mix de fonduri – Programul Transport, PNRR, Connecting Europe Facility, programul SAFE și, desigur, bugetul de stat”, a explicat Mătăsaru.
La nivel național, autoritățile estimează că până la sfârșitul anului vor fi inaugurați aproximativ 250 de kilometri de autostradă și drum expres, un record pentru infrastructura rutieră românească.
Autostrada A8, însă, are o importanță aparte. Pe lângă rolul său strategic de a lega regiunile istorice ale României, proiectul simbolizează și o promisiune – aceea a echilibrării dezvoltării economice între Vest și Est.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp