prima-proinstal
Obiectiv de Argeș

Tuneluri vechi de 130 de ani care leagă Argeșul de un important județ pe sub munți! Unde sunt și ce localități traversează?

Tuneluri vechi de 130 de ani care leagă Argeșul de un important județ pe sub munți! Unde sunt și ce localități traversează?

Povestea tunelurilor abandonate care leagă Argeșul de Vâlcea prin munți a început la sfârșitul anilor 1970. Finalizate în 1989 și testate pentru trafic, acestea nu au fost niciodată deschise oficial. Totuși, ele există și astăzi, atrăgând aventurieri care le traversează cu vehicule off-road.

CITEȘTE ȘI: Ultima oră! Se construiește o nouă autostradă în România! Vestea așteptată de toți șoferii!

Ideea de a conecta Valea Argeșului de Valea Oltului printr-o cale terestră datează de aproape 130 de ani. Primul studiu a fost realizat de inginerul Mihail H. Romniceanu în ultimul deceniu al secolului XIX. Planul de a lega calea ferată Pitești – Curtea de Argeș cu linia Podu Olt – Piatra Olt a fost reluat după Primul Război Mondial, dar pașii concreți au fost făcuți abia în anii 1970.

Construcția căii ferate între Râmnicu Vâlcea și Curtea de Argeș, care ar fi redus distanța dintre Sibiu și București cu 125 km, a avut loc în mare parte în perioada comunistă. Traseul original, prin Curtea de Argeș, era considerat dificil, astfel că s-a studiat o rută mai directă. O echipă de la Institutul de Proiectări Căi Ferate a stabilit că varianta optimă trecea prin Vîlcele – Tutana – Ciofrîngeni – Sîmnic – Râmnicu Vâlcea, oferind un traseu mai scurt și mai eficient.

Însă acest traseu presupunea traversarea râurilor Argeș, Topolog și Sîmnic, precum și a unor dealuri intermediare, motiv pentru care au fost proiectate două tuneluri: Ploștina și Gibei.

Tunelul Gibei, cu o lungime de 2.240 metri, a început să fie construit în martie 1979, cu lucrările realizate de șantierul Ciofrîngeni al IUG-CCF București. La construcție au participat atât muncitori specializați din domeniul feroviar, cât și mineri și cadre implicate anterior în proiecte hidroenergetice. Tunelul Gibei a fost săpat inițial de la un singur capăt, folosind un scut mecanizat („cârtiță”), tehnologie utilizată pentru prima dată în România pe o rețea feroviară. În septembrie 1989, tunelul a fost complet săpat, abaterea fiind de doar câțiva centimetri.

Deși finalizată în proporție de 100%, linia Vâlcele–Bujoreni Vâlcea, gata de utilizare în 1990, nu a fost pusă niciodată în funcțiune. După Revoluția din 1989, proiectul a fost abandonat și infrastructura s-a deteriorat rapid. În 2000, un contract controversat pentru finalizarea lucrărilor a dus la demolarea liniei, dar fără progres semnificativ. Astăzi, tunelul Gibei, lung de 2.240 metri, încă rezistă și continuă să fie explorat de pasionații de aventuri off-road.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.
Powered by VA Labs