ULTIMĂ
ORĂ

Breaking! Ritm accelerat pe șantierul autostrăzii! Va fi deschisă în curând!

Breaking! Ritm accelerat pe șantierul autostrăzii! Va fi deschisă în curând!

Lucrările pe două loturi ale Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul Suplacu de Barcău – Biharia din județul Bihor, avansează rapid, la peste 20 de ani de la demararea proiectului inițial contractat de Bechtel. Autostrada Transilvania, cel mai ambițios proiect rutier al României început în 2004, a fost redus de la 415 km la 275 km după eliminarea tronsonului dintre Târgu-Mureș și Brașov. Din cei 275 km rămași, aproape 135 km sunt deja deschiși circulației, iar aproximativ 100 km sunt în șantier, împărțiți în patru loturi.

Citește și: Mesaj sfâșietor al influencerului argeșean „Elicopter de luptă” după tragedia de la Budeasa: „Cristi era un băiat de milioane”

Un tronson important de 41 km, care include cel mai lung tunel rutier din țară – tunelul Meseș – a fost contractat abia în mai 2025 și se află în faza de proiectare.

Pe două loturi construite de grupul românesc UMB, între Nădăşelu, Zimbor și Poarta Sălajului, lucrările au depășit 80%. Finalizarea acestora depinde însă de terminarea unor viaducte de deviere, programate pentru 2026, ceea ce limitează deschiderea completă a acestor tronsoane până atunci. UMB este implicată și în alte proiecte majore, precum autostrada A7 Ploiești – Pașcani și centura Bucureștiului (A0).

Potrivit Asociației Pro Infrastructură, circa 12 km din aceste loturi ar putea fi inaugurați cu descărcare provizorie de trafic în acest an, iar Compania Națională de Drumuri estimează că numărul kilometrilor deschiși ar putea fi chiar mai mare.

Lucrările avansează rapid și pe celelalte două loturi aflate în șantier, Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km) și Chiribiș – Biharia (28,5 km), deși acestea au fost demarate abia în 2025. Pe primul lot s-a atins un progres fizic de 57%, iar pe al doilea 12%, deși lucrările au început în iulie 2025.

Pe aceste loturi, Bechtel realizase anterior o parte din lucrări – 37% pe primul și 6-7% pe al doilea – însă ritmul actual este considerat foarte bun de reprezentanții CNAIR și CNIR, companiile care coordonează investițiile.

Conform oficialilor, ambele tronsoane ar putea fi deschise în 2026, deși termenul oficial pentru lotul Chiribiș-Biharia este mai 2027.

„Nu este de mirare că lucrările avansează, constructorii au tot interesul să lucreze intens, inclusiv ca să se asigure că vor atrage banii europeni care mai sunt disponibili”, a explicat președintele Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea. El a menționat că Programul Transporturi 2021-2027 este supracontractat cu circa 300%, iar fondurile europene disponibile se vor epuiza până în 2027 sau 2028.

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a precizat că viitorul Program de Transporturi 2028-2034 va asigura fonduri pentru finalizarea marilor proiecte de autostrăzi deja începute. „Mobilizarea foarte bună de pe cele două loturi ale Autostrăzii Transilvania, unde o parte din lucrări erau executate anterior de companii românești, unele la început în proiecte de asemenea anvergură, are legătură și cu dorința lor de a demonstra că pot derula astfel de investiții”, a adăugat el.

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, contractat în decembrie 2023 de Grupul Erbașu pentru aproape 180 de milioane de euro, a ajuns la 57% progres fizic. Lucrările au început în ianuarie 2025, iar constructorul, cunoscut în special pentru construcții civile, a realizat aproape 30% din proiect în opt luni.

Acest tronson este cel pe care Bechtel făcuse cele mai multe lucrări înainte de rezilierea contractului în 2013, inclusiv un viaduct spectaculos de peste un kilometru peste un lac de acumulare. Lotul a fost supranumit „blestemat” din cauza multiplelor licitații contestate și a unui contract reziliat înainte de începerea lucrărilor.

Termenul de finalizare este iulie 2026, iar compania Erbașu a transmis recent pe Facebook că proiectul avansează cu „un ritm susținut, o direcție clară, un obiectiv comun: o infrastructură modernă, care va lega regiuni și va schimba modul în care circulăm”.

La sfârșitul lunii august, constructorul avea pregătite zeci de grinzi pentru instalare, iar în paralel continuă săpăturile și execuția piloților forați. Pe unele porțiuni a fost așternut deja un prim strat de asfalt.

„Ne bucură când un constructor este mobilizat și înaintează cu proiectul”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu. Deși antreprenorul a realizat aproape 30% din lucrările contractului, stadiul financiar este de doar 9%, din cauza decalajului între lucrările efective, aprobarea lor, facturare și plată.

Șerbănescu a exprimat însă îngrijorări privind continuitatea finanțării proiectelor de autostrăzi, având în vedere numărul mare de kilometri în lucru. „Sumele sunt aprobate de Ministerul Finanțelor și Guvern, după noi, toate proiectele ar trebui să meargă șnur, atât în șantier, cât și ca finanțare”, a adăugat el.

Ionel Scrioșteanu a asigurat că proiectele aflate în execuție nu vor avea probleme de finanțare, în ciuda politicilor de austeritate, fiind susținute în principal din fonduri europene.

Pe lotul Chiribiș – Biharia, lucrările au început în iulie 2025, după o perioadă de blocaj provocată de rezilierea în 2022 a contractului cu Trameco, parte a grupului Selina, controlat de omul de afaceri Beniamin Rus. Contractul a fost relansat și semnat în 2024 cu asocierea Precon (tot parte a Selina Grup) și Citadina 98, pentru peste 140 de milioane de euro, fără TVA.

Ordinul de începere a proiectării a fost emis abia în mai 2025, după soluționarea procesului dintre părți, iar proiectul a fost transferat de la CNAIR la CNIR, companie operațională din 2024.

„Se lucrează pe un tronson de circa 9 kilometri din cei 28,5, pentru a intra cât mai repede în șantier, urmând ca după finalizarea proiectului tehnic pe restul lotului să fie demarate lucrările și acolo”, a explicat purtătorul de cuvânt al CNIR, Alex Lancuzov.

Constructorul este prezent pe șantier cu aproximativ 100 de muncitori și 200 de utilaje și autovehicule. Lucrările includ terasamente, decopertări ale stratului vegetal, umpleri și fundarea podurilor.

Termenul oficial de finalizare este mai 2027, dar există speranța că lucrările vor fi gata mai devreme, posibil până la sfârșitul anului viitor, pentru a permite conectarea cu lotul vecin realizat de Erbașu, care ar putea fi deschis la mijlocul anului 2026.

„Termenul sigur este mai 2027, dar sperăm să reușim să finalizăm mai devreme, mai ales că lotul Erbașu a început mai repede și a pornit de la lucrări mai avansate realizate de Bechtel”, a spus Lancuzov, care a confirmat că nu există probleme de finanțare.

Împreună, cele două loturi adaugă 55 de kilometri de autostradă pe traseul Transilvania. „Sunt șanse ca ambele să fie gata până la finalul anului 2026, mai ales că nu sunt loturi foarte complicate. Constructorii au interes să atragă banii rămași cât mai repede”, a subliniat Ionuț Ciurea.

Pe același segment, în 2026 ar urma să fie finalizate și loturile UMB dintre Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului, precum și viaductele de 5 km realizate de compania turcă Ozaltin, finanțate prin PNRR. Lotul Zimbor – Poarta Sălajului, în lungime de 12,5 km, ar putea fi deschis chiar în acest an.

Breaking! Ritm accelerat pe șantierul autostrăzii! Va fi deschisă în curând!

Cel mai dificil tronson rămâne Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, de 41 km, care include tunelul Meseș. Este și cel mai scump lot, cu un cost estimat la 1,3 miliarde de euro fără TVA. Contractul a fost semnat în 2024 cu asocierea Makyol-Ozaltin și se află în faza de proiectare, cu un termen de finalizare de șase ani și jumătate.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.