
DEZASTRU în România! Mii de oameni aruncați în stradă după decizia șocantă a giganților auto!
Problemele majore din industria auto germană au început să genereze efecte negative directe asupra unităților de producție din vestul României. Criza sectorului auto european se adâncește, ducând la anunțuri privind disponibilizări colective și închiderea unor facilități de producție locale.
Situația devine critică în județele de la granița de vest, unde dependența de comenzile externe este ridicată. În județul Arad, o fabrică urmează să își mute activitatea în afara spațiului comunitar, lăsând fără locuri de muncă 1.000 de salariați, în timp ce la Oradea, două societăți au notificat deja autoritățile cu privire la planurile de restructurare a personalului.
Sute de familii sunt impactate de această contracție a pieței, într-un an considerat extrem de dificil pentru industria de profil.
Csaba Bekesi, directorul executiv al AJOFM Bihor, a confirmat situația, citat de digi24: „Înregistrăm intenții de concedieri colective, care vin dinspre industria automotive. Până acum avem două companii, cu care am intrat deja pe calendarul de concediere colectivă. Ambele companii vin din industria automotive și sunt direct producătoare pentru țările membre ale Uniunii Europene”.
Impactul este vizibil concret în Oradea, unde un producător de volane destinate pieței din Germania va renunța la circa 120 de angajați în anul următor. Concomitent, unitatea de producție din Ineu își încetează definitiv activitatea, transferând liniile de fabricație într-o țară din afara UE.
Analiștii economici pun aceste decizii pe seama declinului producției de mașini din Germania și a pierderii competitivității producătorilor de pe continent.
Președintele CFA, Adrian Codirlașu, a explicat mecanismul: „În cazul industriei auto, unul dintre factori este reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană și, în special, în Germania, pe fondul scăderii cotelor de piață ale producătorilor europeni”.
Germania, la cel mai scăzut nivel din ultimii 15 ani
Sectorul auto din Germania se confruntă cu cea mai dificilă situație de la criza economică din 2009 încoace. Datele arată o prăbușire a profiturilor marilor grupuri cu 76% în al treilea trimestru, ajungând la aproximativ 1,7 miliarde de euro.
Consecințele sunt severe: Germania a disponibilizat deja până la 50.000 de lucrători din acest domeniu. Giganți precum Volkswagen au hotărât să închidă fabrici, un exemplu fiind unitatea de asamblare a vehiculelor electrice din Dresda.
La nivel global, marja de profit s-a înjumătățit comparativ cu 2023, coborând la 3,9%. În acest climat instabil, modificările fiscale, precum taxa pe cifra de afaceri, pot accelera deciziile de relocare, deoarece costurile suplimentare nu pot fi absorbite de consumatori într-o piață atât de competitivă.
Deși România menține o rată a șomajului redusă, de 3,21% (aproape jumătate din media europeană), tendința este de creștere. Statisticile oficiale din luna octombrie indică un număr de 256.000 de șomeri, cu peste 4.000 mai mulți decât în luna anterioară, reflectând primele efecte ale instabilității din industria auto.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
