Ai pus benzină într-un motor diesel? Ce se întâmplă și cum poți evita o avarie majoră
Este o greșeală frecventă: din grabă sau obișnuință, mulți șoferi ajung să alimenteze greșit, punând benzină într-un motor diesel. Deși pare o situație gravă, în multe cazuri problema poate fi rezolvată fără costuri mari, mai ales dacă îți dai seama la timp.
CITEȘTE ȘI: Acum! S-a decis! Reguli noi pentru permisul de conducere!
Totuși, dacă ai pus 5 litri de benzină într-un rezervor de motorină și ai pornit la drum, lucrurile se complică serios. Motorul poate fi afectat grav.
Cea mai importantă regulă este să nu pornești motorul. Dacă motorul nu a fost pornit, nu s-a produs amestecul între benzină și motorină în sistemul de alimentare, iar problema poate fi rezolvată simplu: se golește rezervorul și se face plinul cu motorină.
Mecanicul Robert Marin explică:
„Dacă ai alimentat cu benzină, dar nu ai pornit motorul, nu se întâmplă nimic. Poți scoate carburantul din rezervor și apoi alimentezi corect. La unele mașini, poți face asta chiar în parcare, deconectând furtunul care duce la filtrul de combustibil și punând contactul.”
În schimb, dacă ai turnat 5 litri de benzină și ai pornit motorul, lucrurile se pot agrava.
Motorina are rol de lubrifiant în sistemul de alimentare al motoarelor diesel. Benzina, în schimb, nu doar că nu lubrifiază, dar poate acționa ca solvent, afectând garniturile și componentele metalice. Astfel, pot apărea:
Uzura rapidă a pompei de înaltă presiune și a injectoarelor
Coroziunea componentelor interne ale motorului
Blocarea pistoanelor
Colmatarea filtrului de combustibil
Pe scurt, riscul de avarie majoră este foarte ridicat dacă ai pornit motorul.
Dacă ai turnat doar 1-2 litri de benzină într-un rezervor aproape gol și ai realizat greșeala imediat, poți completa cu motorină fără a mai goli rezervorul, spun mecanicii. Dar dacă ai pus peste 4 litri într-un rezervor de 40, este obligatoriu să cureți sistemul.
În astfel de cazuri, e bine să:
Ceri ajutorul personalului de la benzinărie
Suni un mecanic pentru sfaturi
Apelezi la o firmă de depanare auto sau o platformă pentru transport la service
Costurile pentru golirea și curățarea rezervorului pot varia:
250–400 lei pentru golire la fața locului
+150–300 lei pentru curățarea sistemului, în funcție de motor
200–500 lei dacă faci totul în service
+100–200 lei pentru transport cu platforma
Dacă ai alimentat cu benzină un motor diesel, nu porni motorul sub nicio formă. Cheamă ajutor specializat cât mai repede. Astfel, poți evita avarii costisitoare și reparații majore. O greșeală de câteva secunde poate deveni foarte scumpă – dar doar dacă nu intervii la timp.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp