Dacia secretă a lui Ceaușescu care a înlocuit Mercedesul – lux și scandal ascuns!
În perioada comunistă, cel mai sofisticat model Dacia a fost Dacia 2000, creat special la cererea lui Nicolae Ceaușescu pentru elita Partidului Comunist. Mașina a fost un simbol al luxului auto din acea perioadă, fiind echipată cu dotări avansate pentru vremea respectivă, precum computer de bord și pilot automat.
CITEȘTE ȘI: Acum! S-a decis! Reguli noi pentru permisul de conducere!
Totul a început după un incident care l-a nemulțumit profund pe Ceaușescu. Într-o vizită oficială la Scornicești, Daciile 1310 folosite de autorități nu au reușit să țină ritmul dorit de liderul comunist. Frustrat de întârziere, Ceaușescu a cerut un elicopter pentru a ajunge la timp, ceea ce l-a determinat să ceară dezvoltarea unui vehicul de stat mai performant, care să nu-l pună în situații jenante în timpul vizitelor oficiale.
Așa a apărut Dacia 2000, produsă între 1979 și 1982 în serie limitată, exclusiv pentru membrii de rang înalt ai Partidului Comunist. Modelul era, de fapt, un Renault 20 TS asamblat în România, cu piese importate din Franța.
Dotări de lux și performanță remarcabilă
Dacia 2000 era disponibilă doar în culori închise (negru și albastru) și atingea o viteză maximă de 175 km/h, mult mai mare decât cea a Daciei 1310, care ajungea doar la 120 km/h. Mașina era echipată cu geamuri electrice, aer condiționat, direcție asistată, sistem audio, computer de bord și scrumieră iluminată – toate dotări de lux pentru acea perioadă.
Motorul Dacia 2000 era unul performant, cu injecție de benzină marca Bosch, și a fost produs în trei variante de motorizare:
1.647 cmc, 90 CP, cutie manuală cu 4 trepte
1.995 cmc, 110 CP, cutie manuală cu 5 trepte
2.165 cmc, 115 CP, cutie automată
Modelele mai puternice erau echipate cu roți de 14 inch și 4 prezoane, față de 13 inch și 3 prezoane la varianta de bază.
Provocările tehnice ale Daciei 2000
Deși tehnic superior față de modelele obișnuite de Dacia, Dacia 2000 a avut numeroase probleme tehnice. Mecanicienii români nu erau familiarizați cu tehnologia de diagnosticare computerizată, iar lipsa pieselor de schimb de calitate a făcut ca întreținerea să fie dificilă și costisitoare.
După căderea regimului comunist, Dacia 2000 a fost scoasă la vânzare pentru publicul larg, dar interesul a fost scăzut. Astăzi, doar câteva exemplare funcționale mai există.
Contextul politic: renunțarea la Mercedes pentru Dacia
În anii ’80, Ceaușescu a impus ca toate instituțiile statului să folosească doar mașini fabricate în România. Astfel, Ceaușescu a renunțat la Mercedes pentru un Aro modificat, iar Securitatea a trecut de la BMW-uri la Dacia 1300. După incidentul de la Scornicești, în care coloana oficială a fost încetinită de Daciile 1300, Ceaușescu a cerut un elicopter pentru a ajunge la timp. Ulterior, a cerut înlocuirea parcului auto oficial cu Dacia 2000.
Într-un interviu din 2002, profesorul Ștefan Bîrlea, fost șef al Cancelariei Comitetului Central, povestea despre momentul decisiv: „Pe drum spre Pitești, coloana oficială mergea repede, dar motorul Daciei a calat. Am cerut ajutorul lui Nicu Ceaușescu, iar în stația radio l-am auzit pe Ceaușescu cerând un elicopter.”
Astfel a luat naștere Dacia 2000, un simbol al luxului auto românesc din epoca comunistă.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp