ULTIMĂ
ORĂ

OFICIAL! Schimbări radicale la Evaluarea Națională începând din acest an! Ministrul Educației-anunț de ultim moment!

OFICIAL! Schimbări radicale la Evaluarea Națională începând din acest an! Ministrul Educației-anunț de ultim moment!

Din anul școlar 2025–2026, evaluările naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi reorganizate pentru a măsura mai clar competențele utile în viața de zi cu zi și pentru a include exerciții similare celor din testările internaționale precum PISA, TIMSS sau PIRLS. Schimbările sunt prevăzute în metodologia aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.405/23.09.2025, anunțată de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).

CITEȘTE ȘI: Piteștiul a luat cu asalt noul hipermarket „La Cocoș”. Surprize și premii la marea deschidere!

Ce se schimbă începând din acest an școlar?

Potrivit ministerului, principalele noutăți vizează:

  • introducerea unor itemi practici, care testează aplicarea cunoștințelor în situații concrete, nu doar memorarea informațiilor;

  • extinderea competențelor evaluate, prin includerea unor abilități transversale și a unor elemente de alfabetizare funcțională, cu aplicații practice.

Astfel, pentru prima dată, testările de la clasele II, IV și VI vor conține itemi-pilot de tip PISA, menite să verifice capacitatea elevilor de a utiliza cunoștințele în contexte de viață reală.

„Am introdus în testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu doar itemi din programă, ci și itemi prin care acele cunoștințe sunt utilizate în viața de zi cu zi (…). În final, acestea trebuie să ajute școala și elevii pentru o educație cât mai personalizată și eficientă”, a declarat ministrul Educației, Daniel David.

Ministerul subliniază că evaluările își propun să aibă un rol mai puternic formativ, rezultatele urmând să fie comunicate profesorilor și părinților, pentru a sprijini o educație personalizată la nivelul fiecărui copil.

„Extinderea competențelor evaluate în direcția noii logici a învățării – aplicare, transfer, gândire critică – va furniza date obiective atât profesorilor, cât și școlilor, fundamentând feedbackul personalizat către elev, părinte și comunitatea educațională”, se arată în comunicatul MEC.

Evaluările de la clasele II, IV și VI au fost introduse prin Legea educației din 2011 și aplicate pe scară largă din 2013. Totuși, în cei 12 ani de funcționare, rezultatele nu au fost folosite pentru fundamentarea politicilor educaționale, iar rapoartele publicate au rămas aproape necunoscute.

Într-un raport publicat în martie 2024, OCDE critica modul de administrare și valorificare a acestor testări în România, semnalând întârzieri mari în raportare și lipsa unei notări standardizate. Organizația recomanda transformarea lor într-un instrument real pentru monitorizarea sistemului și sprijinirea învățării personalizate.

Obiectivele ministerului

Potrivit MEC, noile evaluări urmăresc: responsabilizarea elevilor pentru propria învățare; sprijinirea cadrelor didactice în elaborarea planurilor individualizate; alinierea la standardele internaționale privind competențele de bază; fundamentarea feedbackului către școli și comunități.

Prin această reformă, ministerul speră nu doar la rezultate mai bune la testele internaționale, ci și la o schimbare de paradigmă: accent pe aplicabilitatea cunoștințelor, gândirea critică și orientarea elevilor către dezvoltare personală și învățare pe tot parcursul vieții.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.