O nouă taxă pentru proprietarii de maşini! Toți șoferii trebuie să afle!
Mihai Bordeanu, directorul general al Dacia, consideră că România ar trebui să introducă urgent o nouă taxă pentru mașinile vechi și poluante, al căror număr a crescut în 2024 comparativ cu 2023. Această propunere vine în contextul în care Programul Rabla nu este suficient pentru a accelera înnoirea parcului auto, mai ales în condițiile în care procentul vehiculelor mai vechi de 20 de ani aflate în circulație continuă să crească. Potrivit lui Bordeanu, în 2024, aceste autoturisme reprezintă 35% din total, față de 33% în 2023, ceea ce arată o stagnare sau chiar o creștere a numărului de mașini vechi pe șoselele din România.
Citește și: Investiții fără precedent în infrastructură! Se construiesc noi autostrăzi și drumuri expres!
Necesitatea introducerii unei astfel de taxe a reieșit dintr-un studiu realizat de Dacia împreună cu Price Waterhouse Coopers (PWC) și este în conformitate cu reglementările europene. Bordeanu subliniază că măsurile actuale nu sunt suficiente pentru a reduce numărul acestor vehicule, care au un impact semnificativ asupra poluării.
„Este ca și cum am avea o inundație în casă și, în loc să reparăm țeava spartă, ne mulțumim să ștergem apa de pe jos. Programul Rabla încurajează achiziția de mașini noi, dar nu rezolvă problema de fond”, explică directorul Dacia.
El atrage atenția și asupra faptului că, în paralel cu stimularea achiziției de autoturisme noi, trebuie descurajată importarea și utilizarea mașinilor vechi, care adesea scapă de fiscalizare. „Se cumpără în continuare mașini vechi fără ca statul să obțină vreun beneficiu financiar din asta. În schimb, autoturismele noi sunt taxate, ceea ce este corect, dar problema de fond rămâne nerezolvată”, a declarat Bordeanu, citat de Economedia.ro.
În România, în 2024, erau înregistrate aproximativ 3 milioane de mașini mai vechi de 20 de ani, conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI). În acest context, Bordeanu susține că o taxă suplimentară pentru vehiculele poluante ar putea stimula retragerea lor din circulație și ar reduce impactul negativ asupra mediului.
O variantă analizată este ca această taxă să fie gestionată de autoritățile locale. Deși atât guvernele anterioare, cât și cel actual recunosc necesitatea unei astfel de măsuri, lipsa unei decizii politice clare rămâne principalul obstacol.
„Nu ne lipsește altceva decât o decizie politică. Fostul și actualul ministru au recunoscut problema, dar politica preferă să amâne, invocând faptul că este o taxă în plus. Nici măcar nu s-a ajuns la o discuție despre valoarea acesteia”, a explicat Bordeanu.
În plus, directorul Dacia sugerează că această taxă ar putea contribui la echilibrarea bugetului de stat, mai ales în contextul măsurilor de austeritate. „Dacă ar fi gestionată de administrațiile locale, ar putea acoperi o parte din deficitul bugetar și ar aduce venituri suplimentare pentru comunități”, a concluzionat Mihai Bordeanu.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp